Skip to content

کتابچه توجیهی فراگیران

کتابچه توجیهی فراگیران منتشر شد

کتابچه الکترونیکی فراگیران

تهیه کنندگان : 

 دکتر عبداله محمدی، ریاست بیمارستان امام خمینی ره آمل - دکتر  محدثه مهدوی، معاون آموزشی پژوهشی بیمارستان و عضو هیئت علمی - عسکری حیدری ، مدیر بیمارستان رمضانعلی ابراهیم زاده، مدیر خدمات پرستاری- محبوبه خدابخشی، سوپر وایزر آموزشی آمنه سرادار، مسئول بهبود کیفیت سیده سارا حسینی،  کارشناس آموزش بالینی سمانه اکبری، کارشناس ایمنی بیمار هدیه قلیاف، کارشناس کنترل عفونت  ساجده حیدری، کارشناس بهداشت محیط و فاطمه ذبیحی، دبیر کمیته بحران

بازنگری: محبوبه خدابخشی، سوپروایزر آموزشی- آمنه سرادار، مسئول بهبود کیفیت

تاریخ باز بینی : 4/2/1403 -  تاریخ ابلاغ:   9 /2 / 1403

آدرس بیمارستان : آمل سه راه امام زاده عبدالله جنب دانشگاه شمال کد پستی : 4616184595

شماره تلفن های بیمارستان4 - 44204491  شماره تلفن آموزش بالینی   :

فهرست

 

عنوان :                                                                                                               صفحه: 

آشنایی با بیمارستان امام خمینی ره آمل                                                                                                          4

رسالت /  چشم انداز /  اهداف کلان                                                                                                                  6         

  معرفی بخش ها ، واحد ها و امکانات                                                                                                                7

معاونت آموزشی و پژوهشی                                                                                                                              8

موضوعات مربوط به حقوق گیرنده خدمت                                                                                                         9

ایمنی بیمار                                                                                                                                                       11    

 برنامه کنترل عفونت                                                                                                                                        14     

   بهداشت محیط                                                                                                                                             23   

   بهداشت حرفه ای و حفاظت شغلی                                                                                                               24    

    مدیریت بحران                                                                                                                                             25      

     مدیریت خطا                                                                                                                                               26

   اصول مستند سازی پرونده ها                                                                                                                       27

مقررات آموزشی بیمارستان                                                                                                                             28

 قوانین مربوط به رعایت استانداردهای پوشش                                                                                                 30               

الزامات نظام بیمه ای و درمانی                                                                                                                          31

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 آشنایی با بیمارستان امام خمینی ( ره)  آمل:

بیمارستان امام خمینی (ره ) آمل ، از واحد های تابعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان مازندران است که در سال ۱۳۹۴ و در زمینی به مساحت تقریبی ۲۰۰۰۰ متر مربع در ۳طبقه ساخته شده و تعداد تخت مصوب این بیمارستان ۲۱۷ تخت است که126 تخت فعال هستند و به فضل خدا ، تا چندی دیگر تعداد تخت های فعال افزایش خواهد یافت  .

این مرکز بزرگترین بیمارستان شهرستان آمل  در ابتدای ورودی شهر امام زاده عبدالله جنب دانشگاه شمال آمل قرار دارد

از بخش های بستری این بیمارستان می توان به بخش های داخلی ، عفونی ، قلب، نورولوژی، کت لب، آی سی جراحی قلب باز، آي سي يو و سي سي يو نام برد .

هم چنین این مرکز دارای بخش هایی مانند اورژانس ( دارای جدیدترین و مجهزترین اورژانس بیمارستان دولتی در کل استان ) ، که بطور سرپایی یا بستری موقت و با تعیین تکلیف بیمار در زمانی کمتر از ۶ ساعت ، به ارائه خدمات می پردازند

هم چنین بیمارستان دارای بخش های پارکلینیکی تصویربرداری ( شامل رادیوگرافی ، سونوگرافی ،سی تی اسکن) ، آزمایشگاه و پاتولوژی ( با ارائه خدمات شبانه روزی و تنوع و گستردگی خدمات آزمایشگاهی ) ، داروخانه، فیزیوتراپی،درمانگاه های تخصصی  و ... است 

  

امکانات رفاهی شامل :

  • دستگاه خودپرداز
  • بوفه  
  • نمازخانه
  • سایت آزمون
  • سالن سلف سرویس
  • پارکینگ

 

 

 

 

رسالت (Mission )  : 

فلسفه وجودي سازمان (چرائی) را رسالت سازمان مي نامند. هر سازمان در پاسخ به يك سري نياز ايجاد مي شود و هدف آن رفع آن نياز مي باشد، بنابراين قبل از هر اقدام بايد مشخص شود كه چه نيازهايي منجر به تشكيل سازمان گرديده است؟

به سؤالات زير پاسخ می دهد:

  1. سازمان براي پاسخ دهي به چه نيازهايي بوجود آمده است؟
  2. براي پاسخ دهي به نيازها چه مأموريت و وظايفي را بر عهده گرفته است؟
  3. هدف و يا اهداف غائي از اجراي فعاليت هاي فوق چيست؟
  4. مشتريان اصلي و مصرف كنندگان نهائي خدمات و يا توليدات سازمان چه كساني هستند؟
  5. براي تحقق اهداف فوق و انجام وظايف، رعايت چه ارزش ها و باورهایي لازم و ضروري است؟

این بیمارستان به عنوان یکی از بیمارستان های درمانی، آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران، در راستاي سیاست هاي اعلام شده وزارت بهداشت و درمان، با ارائه ی خدمات تشخیصی درمانی، مراقبت مستمر، مطلوب و مؤثر، به منظور حفظ، تأمین و ارتقاء سلامت شهروندان استان و سایر افراد نیازمند به خدمت ایمن و ارائه دهنده ی خدمات آموزشی-پژوهشی کارآمد به گروه های پزشکی و وابسته به منظور ارتقاء سطح علمی، با تکیه بر سرمایه های انسانی متخصص، با انگیزه و مزین به اخلاق انسانی و ظرفیت های مردم منطقه گام بر می دارد.

چشم انداز( Vission) :

  • چشم انداز يا دور نماي سازمان به معناي مقصد و آرمان سازمان است.
  • مي توان گفت؛ چشم انداز به اين پرسش پاسخ مي دهد:  «ما مي خواهيم به كجا برسيم؟»

دستیابی به جامعه سالم، چشم انداز ماست؛

با انتخاب برتر به مردم غرب استان مازندران جهت دریافت خدمات نورولوژی، نوروسرجری، آنژیوگرافی و جراحی قلب با جذب نیروهای متخصص مجرب و متعهد و منتخب فراگیران جهت دریافت خدمات آموزشی-پژوهشی از طریق جذب هیئت علمی توانمند با بکارگیری مناسب ترین امکانات، تجهیزات پزشکی و مهارت های در دسترس تا سال 1405

 

 

 

 

اهداف کلان(GOALS ) بیمارستان  : 

G1

ارتقاء ایمنی بیماران

G2

بهسازی و توسعه زیرساخت های کمیت نیروی انسانی، فیزیکی، تجهیزات پزشکی و منابع اطلاعاتی (فضاهای بخش تخصصی و فوق تخصصی و آموزشی-پژوهشی)

G3

ارتقاء و گسترش خدمات آموزشی، درمانی و غیردرمانی

G4

ارتقاء سطح عالی خدمات درمانی در سطح کشور و بین المللی )724 و 247)

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست بخش ها و واحدهای بیمارستان:

 

تعداد تخت

نام بخش/ واحد

تعداد تخت

نام بخش/ واحد

 24

عفونی  

8

اورژانس

 24

داخلی

 16

قلب

1

کت لب

 4

واحد اتاق عمل

20

نورولوژی

 -

استریلیزاسیون مرکزی

 4

SCU

 12

 CCU

 

 

5

 ICU OH

 

 

 12

 ICU1

 

 

10

ICU2

 

بخش تصویر برداری / سونوگرافی / CTSCAN

 

 

اکومری، اکو کاردیوگرافی و تست  ورزش

 

 

واحد آزمایشگاه  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  معاونت آموزشی و پژوهشی : 

معرفی واحد آموزش:  واحد آموزش مرکز با مدیریت معاون آموزشی و پرسنل شاغل در واحد از طریق برنامه ریزی ، هماهنگی ، نظارت و هدایت برنامه های آموزشی با همکاری روسای بخش ها و اعضای هیعت علمی تلاش دارد خدمات آموزشی استاندارد و مناسب ارائه نماید. 

امکانات واحد آموزش

فضاهای آموزشی:    

الف :  کلاس های آموزشی شامل کلاس شماره 1 با ظرفیت 40 نفر به همراه امکانات سمعی و بصری   ب :  کلاس شماره 2 با ظرفیت 40 نفر به همراه امکانات سمعی و بصری 

همچنین دسترسی به مستندات پرونده بیماران از طریق سیستم اطلاعاتی HIS  

سایت آزمون بیمارستان با 4 رایانه در طبقه هم کف برای دسترسی به اینترنت از 8 صبح تا ساعت 13 در روزهای غیر آزمون کارکنان در اختیار دانشجویان خواهد بود

 ج : سالن مطالعه در واحد معاونت آموزشی که با هماهنگی کارشناس آموزش بالینی میتوان از آن فضا استفاده کرد

 

امکانات رفاهی فراگیران :  

محل اقامت یا پاویون دانشجویان پزشکی در واحد معاونت آموزشی در طبقه دوم بیمارستان می باشد. 

مرکز تحقیقات بالینی : 

مرکز تحقیقات بالینی زیر نظر معاونت پژوهشی دانشگاه به منظور هدایت و هماهنگی امور مربوط به فعالیت های پژوهشی ، پایان نامه دانشجویی ، راهنمایی فراگیران  و تسهیل امور پژوهشی فعالیت می نماید. 

 استاندارد ها خط مشی ها و روش های اجرایی مرکز : 

کلیه فراگیران در بدو ورود  می بایست نسبت به آشنایی با استاندارد ها و روش های اجرایی در دوره آموزشی ) توجیهی بدو ورود ( شرکت نمایند . از مهم ترین موضوعات مطروحه در این دوره مباحث ایمنی بیمار حقوق گیرنده خدمت بهداشت محیط بهداشت حرفه ای و اخلاق پزشکی می باشد ، که به اختصار به شرح ذیل می باشد: 

 

 

 

موضوعات مربوط به حقوق گیرنده خدمت

منشور حقوق بیمار  :

  1. بیمار حق دارد: در اسرع وقت درمان و مراقبت مطلوب ، مؤثر و همراه با احترام کامل را بدون توجه به عوامل نژادی و مذهبی از گروه درمان انتظار داشته باشد.  
  2. بیمار حق دارد: محل بستری ، پزشک ، پرستار و سایر اعضای گروه معالج خود را در صورت تمایل بشناسد.
  3. بیمار حق دارد: در خصوص مراحل تشخیص ، درمان و سیر پیشرفت بیماری خود اطلاعات ضروری را شخصاً و یا در صورت تمایل از طریق یکی از بستگان از پزشک معالج درخواست نماید ، بطوریکه در فوریتهای پزشکی این امر نباید منجر به تأخیر در ادامه درمان و یا تهدید جانی بیمار گردد.
  4. بیمار حق دارد: قبل از معاینات و یا اجرای درمان ، اطلاعات ضروری در خصوص عوارض احتمالی و یا کاربرد سایر روش ها را در حد درک خود از پزشک معالج دریافت و در انتخاب شیوه نهایی درمان مشارکت نماید.  
  5. بیمار حق دارد : در صورت تمایل شخصی و عدم تهدید سلامتی آحاد جامعه طبق موازین قانون ،  رضایت شخصی خود از خاتمه درمان را اعلام و یا به مراکز درمانی مراجعه نماید.  
  6. بیمار حق دارد : جهت حفظ حریم شخصی خود از محرمانه ماندن محتوای پرونده پزشکی ، نتایج آزمایشات و مشاوره های بالینی جز در مواردی که بر اساس وظائف قانونی از گروه معالج استعلام صورت می گیرد اطمینان حاصل نماید.  
  7. بیمار حق دارد : از رازداری پزشک معالج  و دیگر اعضای تیم معالج برخوردار باشد . لذا حضور بالینی افرادیکه مستقیماً در روند درمان شرکت ندارند ، موکول به کسب اجازه بیمار خواهد بود.
  8. بیمار حق دارد : از دسترسی به پزشک معالج و دیگر اعضای اصلی گروه معالج در طول مدت بستری ، انتقال و پس از ترخیص اطمینان حاصل نماید.  
  9. بیمار حق دارد : با کسب اطلاع کامل از نوع فعالیتهای آموزشی و پژوهشی بیمارستان که بر روند سلامتی و درمان او مؤثرند ، تمایل و رضایت شخصی خود به مشارکت درمانی را اعلام و یا در مراحل مختلف پژوهشی از ادامه همکاری خودداری نماید.  

 10 . بیمار حق دارد :  در صورت ضرورت اعزام و ادامه درمان در سایر مراکز درمانی ، قبلاً از مهارت گروه معالج

، میزان تعرفه ها و پوشش بیمه ای خدمات در مرکز درمانی مقصد مطلع گردد.  

 

تکریم ارباب رجوع: 

منظور از ارباب رجوع کلیه بیماران همراهان آنها همکارن پزشک پیراپزشک و سایر نیروهای شاغل در بیمارستان بوده که انتظار می رود نسبت به همگی احترام و متانت سر لوحه همه لحظات کاری ما باشد . اما  باید در نظر داشته باشیم که بیماران و همراهان آنها بدلیل شرایط خاصی که در آن بسر می برند تحریک پذیری زیادی داشته و بنابراین باید تحت هر شرایط ، مراعات آنها را نمود . در موارد ضروری و پس از اطلاع به سوپروایزر از نگهبان بیمارستان کمک خواسته و از درگیر شدن مستقیم با بیمار و همراه بیمار اکیداً خودداری کنید . رعایت منشور حقوق بیمار و پرسنل بر اساس سند اخلاقی بیمارستان مورد انتظار جدی می باشد. 

پرستار پس از ورود  بیمار به بخش پس از معرفی خود ، قسمتهای مختلف بخش ) از قبیل تخت بستری ، سرویس بهداشتی ، خروج اضطراری و ... ( و سرپرستار را به وی معرفی و شماره داخلی بخش را در اختیار وی قرار دهد . مقررات بخش و بیمارستان را به بیمار و همراه او آموزش می دهد و پمفلت آموزش به بیمار را در اختیار ایشان قرار می دهد . 

تحویل و تحول وسایل بخش و اموال بیمار: 

وسایل موجود در بخش ، اموال بیمارستان هستند و حفظ آنها وظیفه تک تک پرسنل می باشد) درصورت مفقود شدن یک وسیله و معلوم نشدن متخلف کلیه پرسنل موجود در شیفت مربوطه مسئول تأمین آن هستند ). لباس و اموال بیمار و هر گونه وسیله پزشکی و متعلقات شخصی( پرونده ، عکس رادیولوژی و ... ) باید فهرست شود و با تأیید مسئول بخش/مسئول شیفت و پس از دریافت رسید به یکی از بستگان نزدیک بیمار تحویل و از بیمارستان خارج گردد و در صورت نداشتن همراه در مکان امنی در بخش نگهداری شود . توصیه می شود بیمار و همراهان هیچگونه وسیله زینتی و قیمتی در بخش به همراه نداشته باشند. اموال شخصی بیماران در صورت داشتن همراه به وی تحویل و رسید گرفته شود و در صورتیکه بیمار همراه نداشته باشد مراتب توسط دو پرستار طبق فرمت یکسان سازی شده ، صورت جلسه و تحویل سرپرستار در بخشهای بستری گردد. کلیه پرسنل باید در استفاده صحیح از وسایل موجود نهایت دقت را نموده و در صورت مشاهده موارد خلاف اصول صحیح نگهداری ، مراتب را به مسئول مربوطه گزارش دهند . در صورت مواجهه با دستگاه معیوب روی آن برچسب " خراب است " زده شود و پیگیریهای لازم بعمل آید. 

حفظ حریم بیمار: 

رعایت حریم شخصی بیمار وظیفه همه است . در موارد معاینه بیمار و یا انجام پروسیجرهای خاص از قبیل تعویض پانسمان ، نوار قلب ، قراردادن سوند فولی و غیره ضمن ارائه توضیحات لازم به بیمار و کسب اجازه از وی و حداکثر رعایت قوانین انطباق ، استفاده از پرده / پاراوان و یا هر وسیله دیگر برای حفظ حریم بیمار الزامی است. 

رازداری: 

یکی از جنبه های اخلاقی حرفه پزشکی رازداری در مقابل اسرار بیمار است و باید از هر گونه ابراز شفاهی و کتبی و افشاء اسرار به دیگران حتی خانواده جداً خودداری شود . در صورت کار پژوهشی کسب مجوز لازم از بیمار ، میزان دادن اطلاعات به همراهان وی سؤال و توضیح داده شود. 

طرح انطباق: 

با توجه به لزوم حفظ حرمت بیمار و رعایت شعائر اسلامی لازم است حتی الامکان مراقبت از بیماران و انجام پروسیجرهای درمانی پرسنل هم جنس و یا با حضور همراه هم جنس صورت پذیرد . 

 

حفظ اسناد: 

بدون شک پرونده پزشکی یکی از مهمترین مدارک و حاوی حساس ترین اطلاعات پزشکی و بهداشتی درمانی افراد می باشد که حفظ محرمانگی اطلاعات مندرج و اسناد و مدارک موجود در آن از اولویت بالایی برخوردار است . کلیه مشاهدات ، ارزیابی ها و اقدامات درمانی ثبت شده در پرونده ، تنها باید در اختیار تیم درمانی و در حد ضرورت قرار گیرد و هرگز نباید در دسترس افراد غیر مسئول و یا بستگان بیمار قرار داده شود و لازم است که کادر درمانی با متانت و آرامش مانع دسترسی اقوام و همراهان بیمار به پرونده بالینی بیمار شوند.  

ایمنی بیمار:

ایمنی بیمار ، یک دغدغه جهانی  در زمینه سلامت است که بیماران را در تمامی عرصه های خدمات سلامت در کلیه کشورهای جهان اعم از توسعه یافته یا درحال توسعه متأثر می سازد.مطالعات پژوهشی نشان داده اند که به طور متوسط در حدود 10 درصد از تمام موارد بستری، بیماران به درجات مختلف  دچار آسیب می شوند و برآورد میگردد که تا 75 درصد ازاین خطاها قابل پیشگیری  باشند. مراقبت و خدمات درمانی  غیر ایمن، علاوه بر تحمیل رنج به انسان ها، هزینه  اقتصادی سنگینی نیز به بار می آورند. در واقع چنین تخمین زده می شود که بین 5 تا 10 درصد هزینه های  مربوط به سلامت ناشی از خدمات بالینی غیر ایمن می باشد که منجر به آسیب بیماران  میگردند. به همین منظور ،سازمان جهانی بهداشت، اهمیت ایمنی بیمار را درک نموده و آن را به عنوان یک دغدغه سلامت عمومی در اولویت قرار داده است.ایمنی بیمار شامل پرهیز، پیشگیری و کاهش نتایج ناگوار یا آسیب به بیمار ناشی  از فرآیند مراقبت های پزشکی است.

در راستای تحقق ایمنی بیمار رئیس بیمارستان ) مسئول فنی ( به عنوان مسئول ایمنی بیمار تعیین شده و یک نفر )کارشناس ایمنی بیمار( هماهنگ کننده اقدامات مربوط به ایمنی بیمار می باشد. 

 

9 راه حل ایمنی بیمار که توسط سازمان جهانی بهداشت جهت تامین ایمنی بیماران ، توصیه شده است به شرح ذیل می باشد:

  1. توجه به داروهای با نام و تلفظ مشابه جهت جلوگیری از خطای دارویی
  2.  توجه به مشخصات فردی بیمار جهت جلوگیری از خطا
  3.   ارتباط موثر در زمان تحویل بیمار
  4. انجام پروسیژر صحیح در محل صحیح بدن بیمار
  5. کنترل غلظت محلول های الکترولیت
  6. اطمینان از صحت دارو درمانی در مراحل انتقالی ارایه خدمات
  7. اجتناب ازاتصالات نادرست سوند و لوله ها
  8. استفاده صرفا یکباره از وسایل تزریقات
  9. بهبود بهداشت دست برای جلوگیری از عفونت مرتبط با مراقبت های سلامتی

 

شناسایی درست بیمار جهت جلوگیری از خطا بسیار مهم می باشد :  نحوه شناسایی درست و فعال بیمار: 

  1.  از بیمار درخواست نمایید که نام و نام خانوادگی و تاریخ تولد خود را و در صورت ضرورت نام پدر را بیان نماید.
  2. پاسخ بیمار را با مشخصات مندرج بر روی دستبند شناسایی تطبیق دهید.
  3. اگر بیمارکودک / معلول ذهنی/ قادر به تکلم نباشد/ هوشیار نباشد، با پرسش مشخصات بیمار از والدین / وابستگان درجه یک، او را شناسایی نمایید نکته دستبند شناسایی به دست غالب بیمار ) دست راست ( بسته می شود .

     نحوه بستن دستبند شناسایی بیمار:                                                                                                دست غالب بیمار ( دست راست ) اگر دست راست مشکلی دارد ، دست چپ و اگر هر دو دست مشکل دارند مانند شکستگی و... پای راست و... بعد پای چپ و در نوزادان هر دو پا

 

کد بندی رنگی دستبند شناسایی بیماران :                                                                                                                                      جهت شناسایی بهتر بیمارن به دستبند شناسایی برخی از آنها برچسب هایی الصاق می گردد  که شامل :  قرمز / که نشانه وجود حساسیت ( غذایی / دارویی ) در بیمار است  زرد که نشانه پرخطر بودن بیمار است ( علت بر روی دستبند زرد نوشته می شود) آبی ، بیمار مجهول الهویه  است.   

 

کد های عددی که بر روی دستبند شناسایی نوشته می شود:                                                                    کد 1 :یعنی احتمال اقدام به خودکشی

کد 2 :  یعنی احتمال بروز تشنج  در بیمار وجود دارد .

 

موارد نیازمند دبل چک:  اقدامات زیر جهت کاهش احتمال بروز خطا ، حتما باید با کنترل دو نفر انجام شود :  تزریق خون تزریق دارو های هشدار بالا تغذیه وریدی نسخه پیچی

 

دارو های هشدار بالا شامل 12 قلم زیر می باشند:

  1-کلرید پتاسیم

 2-آتروپین

 3-سولفات منیزیوم

4 -اپی نفرین

 5- بیکربنات سدیم

 6-هپارین سدیم

 7- گلوکونات کلسیم

  8 رتپلاز

 9 هایپرسالین

 10 هالوپریدول

 11- لیدوکائین

12- پروپرانولول

اصول دارو دهی صحیح 7 مورد می باشد : بیمار صحیح- راه مصرف صحیح- زمان صحیح - داروی صحیح- ثبت صحیح- دوز صحیح حق کارکنان / بیماریا مراقبین اوبرای پرسیدن در مورد دستور دارویی صادره

 

پزشک جانشین کیست ؟ پزشک جانشین/ ذیصلاح به ترتیب اولویت شامل پزشک مقیم متخصص با تخصص مرتبط یا پزشک انکال با تخصص مرتبط  

 

مراحل تکنیک ISBAR: در زمان تحویل بیمار کاربرد دارد

  1. مشخصات بیمار:
  2. وضعیت : یعنی تشریح علائم و وضعیت کنونی
  1. . سوابق :  بیان سوابق مرتبط و کاربردی بیمار به اختصار
  2. . ارزیابی : نتیجه گیری، آن چه که فکر می کنید
  3.   توصیه ها : موارد قابل پیگیری

مراحل تکنیک  Read Back : (زمان دریافت دریافت نتایج بحرانی کاربرد دارد): 

چرخه مطمئن انتقال کامل و صحیح اطلاعات است که چهار مرحله دارد :  بازخوانی شنیده - یادداشت شنیده  - بازخوانی یادداشت - اطمینان از انتقال کامل و صحیح اطلاعات

رضایت آگاهانه : یعنی با اطلاع و آگاهی کافی اقدامات تهاجمی بر روی بیمار صورت گیرد.  که توسط پزشکان / فراگیران و انجام دهندگان پروسیجرها توضیحات و آموزش های لازم و قابل درک ، به بیمار/ولی قانونی وی، با رعایت مدت زمانی که امکان انتخاب و تصمیم گیری آزادانه برای ایشان فراهم باشد، ارائه گشته  و برگه رضایت آگاهانه تکمیل می شود .

 

تعریف اقدامات تشخیصی درمانی تهاجمی: اعمالی است که مستلزم ایجاد شکاف روی پوست، یا تعبیه ی دستگاه یا وسیله یا مواد خارجی در داخل بدن می باشد .  

  فهرست اقدامات تشخیصی درمانی که نیاز به اخذ رضایت آگاهانه از بیمار یا ولی قانونی او دارند: 

تمامی اعمال جراحی ، پروسیجر های لاپاراسکوپی ، گذاشتن peg و ... /  آسپیراسیون زیر جلدی مایعات بدن از طریق پوست ) آرتروسنتز ، آسپیراسیون مغز استخوان ،  Lp ، پاراسنتز ، توراسنتز ، کاتتریزاسیون سوپراپوبیک ، چست تیوپ گذاری و( ...  

/  بیوپسی ) مغز استخوان ، پستان ، کبد و عضلات ، کلیه ، پوست ، پروستات ، مثانه و اندام های تناسلی اداری (  /  انواع اسکوپی ها )  آندوسکوپی ، کولونوسکوپی (  /  همودیالیز   /  شیمی درمانی  /  ترانسفوزیون خون و فراورده های خونی  /  هرگونه پروسیجری که نیاز به بیحسی موضعی یا  بیهوشی عمومی باشد . /  دبریدمان پوست یا زخم در بخش ها  /  گذاردن کاتتر ورید مرکزی  /  ABG  /  رادیوگرافی یا CT با کنتراست  

حداقل اطلاعات ضروری قبل از اخذ رضایت آگانه که بایستی به بیماران ارائه شود شامل: 

 1 .نام، سمت، صلاحیت فنی و تجربه کادرخدمات سلامت ارائه کننده مراقبت و درمان

   2. روش درمانی پیشنهادی پزشک معالج

  3. محاسن و میزان اثربخشی روش درمانی و روشهای جایگزین

 4 . مخاطرات روش درمانی پیشنهادی پزشک معالج

  5. عواقب ترک درمان پیشنهادی و روش های جایگزین

   6. اقدامات تشخیصی درمانی مورد نیاز پس از روش درمانی ارائه شده و هزینه های متعاقب بعدی

   7. عواقب اجتماعی روش درمانی اعم از: از کار افتادگی دائم یا موقت، نیاز به مراقبت پس از ترخیص و ملاحظات مراقبتی خاص و مانند آن  

  • نکته:  هر لحظه ای که بیمار بخواهد می تواند رضایت خود را پس بگیرد. -  اخذ رضایت از بیماران جهت اقدامات حیاتی و اضطراری در وضعیت های تهدیدکننده زندگی قبل از انجام پروسیجر الزامی نیست.  

 

 

 

 

کنترل عفونت در بیمارستان امام خمینی (ره) آمل

یکی از مهمترین وظایف کارکنان و فراگیران در این مرکز انجام اقدامات ضروری به منظور پیشگیری از ایجاد و انتقال عفونت ها است. پرسنل و دانشجویان حاضر در بیمارستان ضمن توجه به رعایت حقوق بیمار باید به فکر سلامت خود، همکاران و افراد خانواده نیز بوده و با رعایت کلیه موارد مرتبط، به کاهش خطر انتقال بیماری کمک نمایند.

 

ساختارتیم کنترل عفونت بیمارستانی بیمارستان امام خمینی (ره) آمل

پزشک کنترل عفونت: دکتر شهاب سعیدی متخصص عفونی

کارشناس کنترل عفونت : هدیه قلیاف کارشناس پرستاری

شماره تماس داخلی واحد کنترل عفونت : 7074

واحد کنترل عفونت بیمارستان واقع در طبقه دوم در مجاورت دفترپرستاری برای اجرای نظام مراقبت عفونت های بیمارستانی و ارتقاء آگاهی پرسنل در مرکز آموزشی پژوهشی و درمانی امام خمینی (ره) آمل دستورالعمل هایی تهیه و در اختیار بخش های درمانی قرار داده است.

 

توصیه های واحد کنترل عفونت به فراگیران جدیدالورود :

  • با توجه به اینکه عفونت بیمارستانی، عفونتی است که بعد از 48 ساعت بعد از بستری بیمار در بیمارستان اتفاق می افتد موارد مشکوک را طبق خط مشی گزارش دهی عفونت های بیمارستانی به واحد کنترل عفونت اطلاع دهید.
  • خط اول مبارزه با انتقال عفونت در بیمارستان شستشوی صحیح دستان است. شستشوی دست ساده ترین وموثرترین روش برای جلوگیری از انتقال عفونت محسوب می شود. لذا شستشوی مداوم دست با آب و صابون در کلیه ی بخش ها و واحدهای بیمارستانی الزامی است و در صورت وجود آلودگی مشهود شستن دستها 40تا 60 ثانیه به روش صحیح با آب و صابون توصیه می شود.
  • ضدعفونی کردن دست ها با محلولهای با پایه الکلی)تهیه محلول های Hand rub و دیسپنسرهای مخصوص آن درمکان های متفاوت بیمارستانی مانند ایستگاههای پرستاری، درمانگاه ها، ورودی اتاقک های بیماران،اتاق های پانسمان، اتاق های معاینه و بخش های ویژه مانند

Icu  و....)

  • جهت افزایش سطح ایمنی در حین کار با وسایل تیز و برنده به دستورالعمل تزریقات ایمنی توجه نمایید .
  • تفکیک زباله های عفونی و غیرعفونی را مطابق دستورالعمل وزارت بهداشت رعایت نمایید.
  • جهت جلوگیری از مواجهات شغلی خود و نیروی خدماتی از انداختن اشیاء نوک تیز )مثل سرسوزن،آنژیوکت، لانست، تیغ بیستوری و ویالهای شکسته و ...( در داخل سطل های زباله خودداری نمائید و آنها راداخل ظروف ایمنی )سیفتی باکس( بیاندازید و وقتی4/3 سفتی باکس پر شد درب آن را ببندید و ازسرپوش گذاری سرسوزن های آلوده جدا خودداری نمایید.
  • به طور کلی در پنج موقعیت زیر بایستی شستن دست و ضدعفونی کردن آنها با استفاده از آب و صابون و یا

مواد حاوی الکل انجام شود :

  1. قبل از تماس با بیمار
  2. بعد از تماس با بیمار
  3. قبل از انجام اعمال آسپتیک
  4. بعد از تماس با مایعات مرتبط با بدن مانند : خون و ادرار و .....
  5. بعد از ترک محوطه حریم بیمار__

 

 

  • لازم به ذکر است که در صورت وجود آلودگی واضح و روشن بر روی دست مانند آلوده شدن دست به خون وادرار و سایر ترشحات بیمار حتمأ بایستی دست ها با آب و صابون شسته شوند.
  • در فواصل تماس با بیماران و زمانی که دسترسی به آب و صابون کم است و یا زمانی که فرصت برای انجام اقدامات درمانی کم است می توان از روش Hand rub با استفاده از محصولات حاوی الکل استفاده نمود. در عین حال باید به خاطر داشت که حتمأ بعد از پنج تا شش بار Hand rubحتمأ دست ها با آب و صابون شسته شوند.
  • در صورت تماس با بیماران پرخطر ناخن مصنوعی استفاده نشود (مانند اتاق عمل و icu  و کت لب)
  • برای حفظ بهداشت فردی خود و همچنین کاهش میزان عفونتهای بیمارستانی همیشه ناخن ها را کوتاه نگهدارید و زیورآلات، لاک یا کاشت ناخن و ناخن مصنوعی و ... نداشته باشید و بلندی ناخن ها کمتر از یک اینچ باشد.

 

توجه :

** استفاده از دستکش نباید جایگزین شستن دست ها شود.

** بدون در نظر گرفتن پوشیدن دستکش یا تعویض آن، دست ها باید شسته شوند.

روش صحیح Hand Wash :

       کارکنان برای هندواش کردن نکات ذیل را رعایت می‌کنند:

    1. 40 تا 60 ثانیه وقت صرف می‌کنند.
    2. همیشه از آب تمیز، روان و لوله کشی استفاده می‌کنند.
    3. پس از هندواش کردن دست‌ها را با دستمال کاغذی یکبار مصرف یا کاغذ خشك کن کاملاً خشك می‌کنند.
    4. با همان دستمال کاغذی یکبار مصرف یا کاغذ خشك کن، شیر آب را بسته و دستمال را در سطل زباله می‌اندازند، در صورتی که شیر آب اهرمی باشد، با آرنج آن را می‌بندند.
    5. در صورت استفاده از حوله پارچه‌ای، از یك حوله پارچه‌ای فقط یك بار استفاده می‌کنند و از یك حوله چند بار توسط یك فرد و یا افراد مختلف استفاده نمی‌کنند.

 

 

    1. به این نکته توجه می‌کنند که دست مرطوب به سهولت آلوده می‌شود و میکروارگانیسم‌ها را گسترش می‌دهد، بنابراین، خشك کردن مناسب دست‌ها جزء لاینفك فرآیند بهداشت دست می‌باشد.

 

فراگیران باید به روش تصویری ذیل دستها را بشویند و مراحل را برای هر دو دست اجرا کنند:

 

 

روش صحیح HAND RUB   :

کارکنان  برای هندراب  کردن نکات ذیل را رعایت می‌کنند:

1.   20تا30 ثانیه وقت صرف می‌کنند .

2.  مقدار کافی از محلول باپایه الکلی در اشکال مختلف (فوم، ژل و محلول با ویسکوزیته پایین) را داخل دست می‌ریزند به طوری که تمام دست را بپوشاند.

3.   با حرکات چرخشی دستان خود را به هم می‌مالند.

4.   کف دست راست را بر روي پشت دست چپ گذاشته  (و بالعکس) و با فرو کردن انگشتان به داخل هم آن‌ها را به هم می‌مالند.

5.   کف دست‌ها را مقابل هم گذارده و با فرو کردن انگشتان به داخل هم، آن‌ها را به هم می‌مالند.

6.   در حالی که انگشتان به داخل هم قفل است، پشت انگشتان را در قبال کف دست دیگر گذارده و آن‌ها را به هم می‌مالند.

7.   شست چپ و بالعکس را در میان کف دست مقابل محکم گرفته و با حرکات چرخشی به هم می‌مالند.

8.   انگشتان قفل شده هر یک از دستان خود را در کف دست دیگر گذاشته و با حرکات چرخشی رو به جلو و عقب مالش می‌دهند.

در نهایت اجازه می‌دهند دست‌ها کاملاً خشک شود.

 

فراگیران باید به روش تصویری ذیل دستها را هندراب کرده و مراحل را برای هر دو دست اجرا کنند:

 

روش صحیح اسکراب جراحی

پرسنل برای اسکراب جراحی نکات ذیل را رعایت می‌کنند:

  1. برای انجام اسکراب به روش جراحی 1 تا 2 دقیقه وقت صرف می‌کنند.
  2. قبل از اسکراب، انگشتر، ساعت مچی و دستبند را از دست خود خارج می‌کنند.
  3. برای اسکراب جراحی، با حرکت یك سویه دست‌ها و آرنج از میان جریان آب، دست‌ها را از نوک انگشتان تا ناحیه آرنج آبکشی می‌کنند و دست را در میان جریان آب به عقب و جلو حرکت نمی‌دهند. قبل از پوشیدن گان و دستکش استریل، زیر ناخن‌ها را در زیر آب روان به وسیله ناخن شوی یکبار مصرف استریل تمیزمی کنند و سپس اسکراب جراحی انجام می‌دهند و دست‌ها و ساعد را با استفاده از حوله استریل و تکنیك آسپتیك خشك می‌کنند.
  4. به دلیل صدمه به پوست و افزایش احتمال پوسته ریزی، از برس کشی دست‌ها برای اسکراب جراحی خودداری می‌کنند و در صورت لزوم از برس یکبار مصرف استریل استفاده می‌کنند.

فراگیران باید به روش تصویری ذیل دستها را اسکراب کرده و مراحل را برای هر دو دست اجرا کنند:

 

 

روش صحیح Hand Rub برای اسکراب

       پرسنل برایHand Rub  کردن جهت  اسکراب کردن نکات ذیل را رعایت می‌کنند:

  1.  برای Hand Rub جهت اسکراب مطابق با زمان توصیه شده توسط شرکت سازنده محلول وقت صرف می‌کنند.
  2. قبل از Hand Rub جهت اسکراب، انگشتر، ساعت مچی و دستبند را از دست خود خارج می‌کنند.
  3. قبل Hand جهت اسکراب، از تمیز و خشك بودن دست‌ها، اطمینان حاصل می‌کنند.
  4.  هنگامHand Rub جهت اسکراب، از محلول ضدعفونی کننده به اندازه‌ای استفاده می‌کنند که در کل مدت اسکراب،

دست‌ها و ساعد تا ناحیه آرنج کاملاً مرطوب باقی بمانند، مالش دست‌ها را تا خشك شدن محلول روی پوست دست ادامه می‌دهند.

  1. قبل از پوشیدن دستکش استریل، هندراب به روش اسکراب انجام می‌دهند.
  2. بعد از جراحی و پس از خارج کردن دستکش، Hand Rub می‌کنند و در صورت باقی ماندن پودر یا مایعات بیولوژیك روی دست‌ها، هندواش می‌کنند.
  3. در صورت اجرای صحیح کلیه نکات، پروسیجرهای جراحی را می‌توانند یکی بعد از دیگری بدون نیاز به اسکراب جراحی مجدد، فقط با انجام هندراب به روش اسکراب بین اعمال جراحی، انجام دهند.

فراگیران باید به روش تصویری ذیل دستها را هندراب برای اسکراب جراحی کرده و مراحل را برای هر دو دست اجرا کنند:

 

* صرفاً پوشیدن دستکش نمی تواند جایگزین مناسب و کاملی به جای شست وشوی دست ها باشد. بنابراین به پوستر زیرتوجه کنید که موارد استفاده از دستکش های مختلف را به شرح ذیل توضیح می دهد:

*به هیچ وجه پوشیدن دستکش جایگزین شستن دست با آب وصابون یا استفاده از محلولهای الکی نمی شود.

 

موارد استفاده از دستکش استریل

  1. انجام هرگونه اقدامات جراحی
  2. انجام اقدامات رادیولوژیکی تهاجمی
  3. برقراری راه عروقی (ایجاد راه وریدی مرکزی در بیماران )
  4. آماده  نمودن محلولهای تغذیه مکمل جهت انفوزیون
  5. آماده نمودن داروهای شیمی درمانی جهت تزریق
  6. تغذیه وریدی
  7. زایمان طبیعی

 

   
   

 

                                              

 

 

 

 

 

 

 

 

موارد استفاده از دستکش تمیز

تماس مستقیم با بیمار

  1. احتمال قرار گرفتن درمعرض خون، مایعات بدن،ترشحات ومواد دفعی بیمار و اشیاء مشهود آلوده به مواد دفعی بدن بیمار
  2. تماس با خون، غشاء مخاطی وپوست آسیب دیده بیمار
  3. احتمال قرارگرفتن درمعرض تماس ارگانیسمهای شدیدا عفونی وخطرناک
  4. گرفتن خون از بیمار
  5. موقعیتهای اپیدمی واورژانس
  6. گذاشتن و یا برداشتن آنژیوکت
  7. معاینه لگنی یا واژینال
  8. قطع یا بستن راه وریدی و کشیدن خون
  9. ساکشن سیستم های اندوتراکیال باز

تماس غیرمستقیم با بیمار

  1. تخلیه مواد برگشتی از معده بیمار
  2. جابجایی یا تمیز کردن وسایل وتجهیزات
  3. جابه جایی یا تخلیه پسماندها
  4. تمیز نمودن ترشحات مایعات بدن پاشیده شده روی اشیاء یا درضمن لکه گیری البسه

 

                   

 

 

                                              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مواردی که پوشیدن دستکش ضروری نیست

تماس مستقیم با بیمار

  1. گرفتن فشارخون، درجه حرارت ونبض بیمار
  2. تزریق زیر پوستی یاعضلانی به بیمار
  3. حمام دادن وپوشانیدن لباس بیمار
  4. انتقال بیمار
  5. مراقبت از گوش ، چشم بیمار دصورت فقدان ترشح
  6. هرگونه مراقلت از راه وریدی در بیماران درصورت عدم نشتی

تماس غیر مستقیم با بیماران

  1. استفاده از گوشی تلفن مشترک بین بیماران وکادر بخش
  2. درج گذارش درپرونده بالینی ویا چارت بالای سر بیمار
  3. دادن داروهای خوراکی به بیمار
  4. جابجایی اثاثیه بیمارجمع نمودن سینی غذای بیمار و یا قطع لوله های تغذیه ای بیمار
  5. تعویض ملحفه بیمار درصورت عدم آلودگی واضح یا ایزوله
  6. گذاردن ماسک تنفسی یا کانولای بینی به صورت غیر تهاجمی

 

 
   

 

 

                

                                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

وسایل حفاظت فردی :

پوشیدن لوازم محافظت کننده شخصی ویا ) PPE (Personal Protection Equipmen نظیر گان، کلاه، ماسک، چشم بند )عینک( و ... در پیشگیری از ایجاد آسیب های احتمالی پرسنل به بیمار و بالعکس کمک کننده می باشد. رعایت توالی در پوشیدن و خارج کردن آن ها به شرح ذیل می باشد:

 

 

 

زخم سر سوزن یا نیدل استیک شدن needle stick:

نیدل استیک شدن به مفهوم آسیب نفوذی جلدی ناشی از وسایل پزشکی نوک تیز در صورت آلوده بودن به خون یا ترشحات بدن و پاشیدن خون و مایعات بدن بیماران به صورت (چشم)در هنگام مداخالت پزشکی یا پرستاری می باشد. زخم سرسوزن توسط یک سرنگ نو و استریل بهخودی خود هیچ خطری رابدنبال ندارد. بزرگترین نگرانی زمانی بروز میکند که سوراخ شدن پوست توسط یک سرنگ استفادهشده و آلوده به خون بیمار باشد که در این میان بیشترین خطر برای ابتال به ویروس هپاتیتB(HBV)،هپاتیتC(HCV) وHIVیا ایدز منجر به نگرانی خواهدشد.

 

پیشگیری

گامهای پیشگیرانه در سطحهای مختلف شامل کاهش یا حذف استفاده از وسایل نوک تیز و برنده تا آنجاکه ممکن است،مهندسی کنترل،کنترلهای اداری از جمله آموزش و ارائه منبع کافی،استفاده از ابزار (بجای انگشتان دست) ودوری جستن از دست به دست کردن ابزار نوک تیز و برنده و احتیاط بهویژه برداشتن و گذاشتن درپوش سوزن درسرنگ که یکی از مهمترین دلیلهای زخم سر سوزن است. خط مشی های بهداشتی و استاندارد عملکرد در مورد برداشتن و گذاشتن درپوشسرنگها همواره بهترین و ایمنترین روش را پیش روی پرسنل قرار میدهد. در تمام بخشهای بیمارستانی،سالمت و بهداشت سیفتی باکس و ظروف جمعآوری پسماندهای تیز و برنده مانند سوزن و ... باید قرار داده شده و پرسنل موظف به قرار دادن همه ابزار تیز و برنده دورانداختنیدر این جعبهها شدهاند. شیوع این عارضه با عوامل مختل کننده تمرکز شامل شلوغی، حجم کاری، شیفت کاری، حواسپرتی، عجله کردن، خستگی وناکافی بودن آموزش و کم تجربگی ارتباط مستقیم دارد.

 

در صورت مواجهه با اجسام تیز وبرنده برای فرد مصدوم شده اقدامات زیر ضروری است:

  1. شستشوی زخم باآب ولرم و صابون
  2. کمک به خونروی از محل اولیه زخم موضع تماس
  3. شستشوی چشم هاو غشا مخاطی با مقادیر زیاد آب
  4. تکمیل فرم مواجهات شغلی
  5. اطلاع به مسئول کنترل عفونت در اسرع وقت پس از مواجهه

 

نحوه گزارش دهی بیماریها :

بیماریهای مشمول  گزارش فوری (تلفنی) 

فلج شل حاد سرخک- سرخجه سندرم سرخجه مادرزادی- سیاه سرفه- دیفتری کزاز نوزادی- وبا مننژیت- طاعون تیفوس- تب زرد بوتولیسم سیاه زخم تنفسی هر گونه حیوان گزیدگی آنفلوآنزای پرندگان تب راجعه هر گونه اپیدمی شیستوزومیازیس - تبهای خونریزی دهنده ویروسی عوارض متعاقب ایمن سا زی- مالاریا

 

 بیماریهای مشمول گزارش غیر فوری

 

کزاز بالینی فاسیونیازیس سل جزام- HIV  و ایدز بیماریهای مقاربتی تب مالت سالک - کالاآزار -دیسانتری- انواع هپاتیت ویروسی تب تیفوئیدی لپتوسپیروز سیاه زخم جلدی عوارض متعاقب ایمن سازی( غیر از موارد فوری)   

 ))  برای گزارش فوری ) تلفنی ( بیماریها منتظر تأیید آزمایشگاه نباشید، بلکه تمام موارد مشکوک گزارش شود .

 

 

بهداشت محیط بیمارستان :

شامل کلیه اقداماتی است که از انتقال عوامل بیماریزای محیط خارج به داخل بیمارستان و بالعکس جلوگیری می کند که این عوامل شامل آب ، فاضلاب ، هوا ، زباله ، غذا و ... می باشد .با توجه به تعریف بهداشت محیط و مسئولیت فردی در برابر سلامت افراد جامعه ، رعایت مسائل بهداشتی در محیط کار بیمارستانی از اهمیت ویژه ای برخوردار می گردد. 

مدیریت پسماندهای بیمارستانی :

کلیه پسماندهایی که در بیمارستانها تولید می شود به 2 دسته تقسیم می شوند: 1 - پسماندهای عادی2- پسماندهای  پزشکی ویژه ) به کلیه پسماندهای عفونی و زیان آور ناشی از کار در بیمارستانها و مراکز بهداشتی و درمانی و سایر مراکز مشابه بدلیل بالابودن حداقل یکی از خواص خطرناک از قبیل سمی بودن ، بیماریزایی ، قابلیت انفجار یا اشتعال ، خورندگی و مشابه آن که به مراقبت ویژه نیاز دارند پسماندهای پزشکی ویژه اطلاق می شود. (

پسماندهای پزشکی ویژه خود به چند دسته و زیرمجموعه تقسیم می شود که از مهمترین آنها می توان به پسماندهای عفونی ، پسماند تیز و برنده ، شیمیایی و دارویی اشاره کرد. 

در این بیمارستان کلیه پسماندها در مبدأ تفکیک گردیده ، پسماندهای عادی در کیسه زباله های مشکی ، پسماندهای عفونی و خطرناک در کیسه زباله های زرد رنگ و اجسام تیز و برنده در ظروف سفتی باکش و پشماند های شیمیایی و دارویی داخل سطل قهوه ای رنگ جمع آوری و به محل دفع نهایی ) در حال حاضر واحد زباله سوز ( انتقال داده می شود.