Skip to content

منشور حقوق گیرندگان خدمت

v بیمار حق دارد در اسرع وقت، درمان و مراقبت های مطلوب، موثر، همراه با احترام کامل را بدون توجه به عوامل نژادی – فرهنگی و مذهبی از گروه درمان انتظار داشته باشد.

v بیمار حق دارد پزشک، پرستار و سایر اعضای گروه و محل بستری را در صورت تمایل بشناسد.

v بیمار حق دارد قبل از معاینات و اجرای درمان، اطلاعات ضروری در خصوص مراحل تشخیص – سیر پیشرفت بیماری و روش های درمانی موجود و عوامل احتمالی و یا کارکرد سایر روش ها را در حد درک خود از پزشک معالج دریافت و در انتخاب شيوه نهايي درماني مشارکت نمايد.

v بیمار حق دارد در صورت تمایل شخصی و عدم تهدید سلامتی آحاد جامعه طبق موازین قانونی رضایت شخصی خود را از خاتمه درمان، اعلام و یا به ديگر مراکز درماني مراجعه نمايد.

v بیمار حق دارد جهت حفظ حریم شخصی خود از محرمانه ماندن محتوی پرونده پزشکی، نتایج معاینات و مشاوره بالینی جز در مواردی که بر اساس وظايف قانوني از گروه معالج استعلام صورت مي گيرد اطمينان حاصل نمايد.

v بیمار حق دارد با کسب اطلاعات کامل فعالیت های آموزشی پژوهشی بیمارستان، تمایل و رضایت شخصی خود را برای مشارکت در اين فعاليت ها اعلام نمايد و يا در مراحل مختلف پژوهش از ادامه همکاري خودداري نمايد و همچنين مطمئن گردد که عدم رضايت وي براي ادامه مشارکت، تأثير بر ارائه خدمات مراقبتي از طرف بيمارستان نخواهد داشت.

v بیمار حق دارد در صورت اعزام و ادامه درمان در سایر مراکز درمانی، قبلاً از مهارت گروه معالج میزان تعرفه ها و پوشش بیمه های خدمات در مرکز درمانی مقصد مطلع گردد.

v بیمار حق دارد در تمام طول مدتی که در بیمارستان حضور دارد از حفاظت کامل از اموال خود توسط بیمارستان مطمئن گردد.

v بیمار حق دارد از محدوده زمانی مورد قبول برای اولین ویزیت پزشکی و پرستاری ، انجام مشاوره اعلام جواب تست های پاراکلینيک غير اورژانسي با توجه به قوانين و مقررات موجود در بيمارستان مطلع گردد.

v بیمار حق دارد از پروتکل و خط مشی و روش بیمارستان جهت حمایت مناسب از گروه های آسیب پذیر جامعه از جمله کودکان، خانم های باردار، معلولان ذهنی و جسمی، سالمندان، بيماران رواني ، افراد ناتوان و بدون سرپرست اطلاع داشته باشند.

v بیمار حق دارد به هنگام معاینه پزشک، فرد معتمدی را به همراه داشته باشد.

v بیمار حق دارد که پزشک دومی (خارج بیمارستان یا داخل بیمارستان) را به عنوان مشاور انتخاب و از او نظر خواهی نماید.

v بیمار حق دارد از قوانین، مقررات و ایین نامه ها و تعرفه های مربوط به هزینه های درمانی موجود در بیمارستان اطلاع داشته باشند.

v بیمار حق دارد که شکایات و انتقادات خود را بدون ترس از مجازات و بوجود آمدن اختلال در کیفیت دریافت خدمات سلامت به صورت کتبی یا شفاهی و با رعایت قوانین و مقررات و به شيوه اي محترمانه به مقامات ذيصلاح ارائه نمايد.